יום שלישי, 27 בדצמבר 2011

36# האפיפיורית יוהנה



סיפור מוזר, מדהים אפילו, כל כך מדהים שסביר, האמת, שאינו אמיתי. חלק מן ההיסטוריונים טוענים כי מדובר בכל היותר בבדיחה על חשבון הכנסיה שנופחה מעבר לכל פרופורציה אך יש גם היסטוריונים רבים הטוענים כי כל הסיפור הוא אמת לאמיתה.
האפיפיורית יוהנה

 בפרק השתמשנו ביצירות הבאות:
 חלק מתוך יצירה של באך (הפתעה)
זחל זחלילי - רחוב סומסום 
נעם יעקבסון – יפתי.




להורדת הפרק לחץ עם המקש הימני בעכבר כאן ובחר ב"שמור בשם/Save as"

21 תגובות:

  1. ירושלמי28.12.2011, 11:32

    המשפט הטוב ביותר בפודקאסט הפעם: "יוהאן היה כאמור אידיוט, או זכאי להקלות". פרק משובח ומעניין. לא ידעתי שאכן ישנה "עדות" היסטורית לקיומה של יוהאנה. כנראה שבענייני שכתובים אין קץ ליצירתיות.
    וברק והילדות בסוף הפרק היו לעילא ולעילא.

    השבמחק
  2. פרק מעניין, שמעתי על יוהאנה האפיפיורית במעורפל והייתי בטוח שזו דמות היסטורית וודאית.

    צחקתי נורא מהתרגום של המשפט הלטיני למשהו עם אשכים מתנדדים היטב.

    כאשר לומדים על תרבות אחרת שהדירה נשים ומרגישים דחייה פנימית זה דרך טובה לעכל מסר קשה, יותר קל אח"כ לחזור לתרבות שלך עם עיניים ביקורתיות ופקוחות יותר.

    השיר בסוף היה תוספת מבורכת.

    השבמחק
  3. ירושלמי:
    מה שמטריד אותי הוא העובדה שהרבה פעמים שכתובים כאלה הופכים להיסטוריה מקובלת. זה הופך את מקצועו של ההיסטוריון ומקצועו של מספר הסיפורים לזהים.

    אריאל:
    תודה רבה.

    השבמחק
  4. ירושלמי29.12.2011, 12:06

    רפי - אכן במידה מסוימת מקצועו של ההיסטוריון ושל מספר הסיפורים הם זהים. ההיסטוריון היידן וייט טוען שהאופן שבו היסטוריון בוחר אירועים כבר מייצר "סיפור". סינון העובדות והצגתן באופן זה או אחר מטרתו פעמים רבות להציג תמונת עולם מסוימת ולא אחרת. אמנם זהו סיפור שנסמך על עובדות (בשונה ממקורות מפוקפקים) אבל זהו עדיין סיפור.
    דבר שני ולא פחות חשוב, גם היסטוריונים מסתמכים פעמים רבות על מקורות מפוקפקים. ראה למשל מקרה יוספוס פלביוס, שדברים רבים שכתב אינם מדויקים בלשון המעטה (לצד דברים אחרים שככל הנראה הינם מדויקים לעילא ולעילא). השימוש ביוספוס כמקור היה מקובל ועודנו מקובל בקרב חוקרי היסטוריה של עם ישראל, למרות שברור שדבריו לא תמיד נכונים. כך עם פילון וכך גם עם אוסביוס ההיסטוריון הכנסייתי. במילים אחרות, כל מדע ההיסטוריה נסמך על סיפורים שאיננו יודעים את מידת דיוקם.
    אגב, היום התגלה מיהו גורנישט. אז אפשר לפרסם את פרק 7 בשנית.

    השבמחק
  5. יוהן ויוהנה? כנראה שהיה מחסור בשמות במאה התשיעית.

    השבמחק
  6. ירושלמי, למספר סיפורים יש את החירות להמציא דברים שמעלם לא היו ומקומות שמעולם לא נבראו.
    להיסטוריון יש חובה אחת בעיני והיא, שכל מה שהוא מספר אכן קרה במציאות בתקופה שהוא מציין ובמקום שהוא מציין. אני מרשה לו להגזים בטירוף ועדין להיקרא היסטוריון, אבל גרעין האמת חייב להימצא שם.
    החברה האלה המציאו אירוע שכנראה לא היה ולא נברא ובכך הם הפכו למספרי סיפורים ולא להיסטוריונים.

    השבמחק
  7. חתול,
    במאה התשיעית, בשל שינויי האקלים, קטן יבול השמות בכשמונים אחוזים ועל כן נקראת התקופה בספרי ההיסטוריה "בצורת השמות הגדולה". תקופה זו נמשכה עד שנות השבעים של המאה העשרים עת הגיח לעולם הצמד אילן ואילנית.

    כל הכבוד על האתר החדש לקטעים בהיסטוריה. הרבה יותר נגיש עכשיו. תודה.

    השבמחק
  8. הפרק הבא על מנדל
    קל מדי

    השבמחק
  9. הפרק הבא על מנדל
    הפרק הזה היה מעולה

    השבמחק
  10. רפי ושאר הצוות, כל הכבוד על הפרק המשובח הזה. נהנתי מכל רגע. מירב את שיחקת אותה עם הבנות למעשה אם אצית ואם לא יש לך פה סוג של קפסולת זמן עם פניני חוכמה, אני בטוח שהבנות יודו לך על זה כשהן יתבגרו ויוכלו להקשיב ולהיזכר בשנות התמימות של הילדות.
    ומכוון שפתחתם את הדלת, אני לא יכול להימנע מהקישור הבא: http://www.youtube.com/watch?v=Tym0MObFpTI

    אבל להראות שאני לא כועס אז הנה עוד שי קטן
    http://www.youtube.com/watch?v=sKam4JEgzvU&feature=results_main&playnext=1&list=PL7B7CC7DA2CB685AF

    השבמחק
  11. איתן
    איך קל מדי?
    גם גלואה תרם תרומה מכרעת לתחום שלו (המציא את תורת החבורות) ומת אנונימי.

    בכל אופן, כנראה שאני צריך לעבוד קצת על רמת הקושי.
    חמישה קילו אפונים מזנים שונים בדרך אליך.
    שלוש קריאות הידד לאיתן !

    השבמחק
  12. עקיבא1.1.2012, 14:50

    בדיוק רציתי לכתוב מנדל וגיליתי שעקפו אותי...

    בכל אופן, היצירה של באך היתה הפתעה גדולה אולי תגלו לי מי זה היה???

    השבמחק
  13. ההפתעה כאן שזה המקור ל"מה עוז צור"

    השבמחק
  14. לא מצאתי אף מקור לכך שהלחן של מעוז צור הוא של באך. מה המקור לכך?
    אתם בטוחים שזה באך, איזו יצירה זו?

    ותודה על השבחים לאתר קטעים בהיסטוריה, אתם מוזמנים לעקוב אחרי האתר.

    השבמחק
  15. ככה קיבלתי אותו במייל....

    השבמחק
  16. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  17. אנונימי2.1.2012, 23:06

    אחלה פרק.
    השיר בסוף היה מצוין! נראה שנועם עדיין לא הוציא אלבום...נחכה.

    אגב, רפי והחבר'ה - את הסרגל למעלה (של בלוגר) אפשר להסיר, אפשר להוסיף טופס יצירת קשר בקלות, ועוד ועוד.
    אם תרצו, אשמח לעזור (שלחתי מייל עם הפרטים שלי*.

    השבמחק
  18. כנראה שמצאתי את המקור. http://www.youtu.be/watch?v=sCUEHCP4Vtg
    זה לא באך אלא וריאציה עליו.
    הלחן עצמו לפי ויקיפדיה הוא מהמאה ה־16 ולכן קדם לבאך.

    השבמחק
  19. תודה על התיקון

    השבמחק
  20. "אנונימי " יקר. המון תודה! מי שמקבל את המילים כרגע זה אלעד, הוא לא הכי זמין. אשמח אם תשלח לי למייל meravhadar@yaho.com תודה

    השבמחק